Projektötlet

2018. szeptember 12-14 közötti időszakban volt egy nemzetközi együttműködési konferencia, Szlovákiában, amit Pozsony városában tartottak meg "Befogadó / elfogadó / érthető oktatás" címen, "Út a társadalmi befogadáshoz, elfogadáshoz" alcímen, ami egyben a találkozó lényegi eleme, mottója is lehetett volna.

Ugyanazokért a célokért küzdve, a közös célkitűzéseket szem előtt tartva, a lehetséges és várható eredményeket meghatározva találkoztunk ott egymással, tanítók és tanárok, a világ szinte minden tájáról.

Azt szeretnénk, hogy a minőségi oktatás minden olyan tanuló számára elérhetővé váljék, akiknek a tanulás nehezen megy, mert tanulási problémákkal, hiányokkal küzdenek, illetve tanulásban akadályozottak gyengébb képességük miatt

És hogy miért szeretnénk az ezt segítő nemzetközi hálózatot létrehozni?

Mert a mi célunk azokat a speciális, sajátos nevelési igényű tanulókat fejleszteni, akiknek az olvasás- és íráskészségük, jártasságuk gyengébb, több segítségre szorulnak a betűk világában eligazodni, a szavakat, szövegeket értelmezni, megérteni.

Azoknak a tanulóknak könnyebb információkat keresni egy szövegben, illetve jobban meg tudják fogalmazni gondolataikat írásban (és szóban is), akiknek nincsenek olvasás- vagy íráskészségbeli hiányosságuk, ezáltal motiválhatóbbak a feladatoknál az órákon, hiszen nem éri őket kudarc, mint azokat a gyerekeket, akik már magát a feladatmeghatározást sem tudják értelmezni.

Ezért tulajdonítunk ennek nagy jelentőséget, hogy ezeknek a tanulóknak a megértésbeli, értelmezési jártasságát fejlesszük, hogy aztán tanulásuk és majdani munkájuk során könnyebben, gyorsan tudjanak információhoz jutni, meglátni, kiszűrni a lényeges gondolatot, érthetően megfogalmazni írásban vagy szóban a mondanivalójukat, ezáltal motiválttá tenni őket a tevékenységben , együttműködésben nem csak a tanulási időszak alatt, hanem a későbbiekben is, mikor már a felnőtt korba érnek, és dolgozniuk kell, helytállni a munkahelyükön.

Márpedig mindehhez elengedhetetlen egy biztos olvasás- és írásbeli jártasság.

Itt azt is fontos kiemelni, hogy nemcsak ezeknek a tanulóknak kell a megértési és kifejező készségüket, jártasságukat fejleszteni, hanem ugyanilyen fontos a társadalmi képet is formálni, hogy a társadalom és az oktatás módja is megértőbbé és befogadóbbá váljék az ilyen nehézségekkel küzdő gyerekekkel és felnőttekkel kapcsolatban.

Legfontosabb célunk a tudatos, humanista, társadalmilag elfogadott és megértett, megfelelő képzettséggel és képességekkel rendelkező tanulók nevelése, biztosítva a minőségi oktatást, a feltételeket, a megfelelő módszereket minden hallgató számára, s mindezeket igazítva az eltérő képességekhez, az egyénhez, különös tekintettel a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókra nézve. Szándékosan nem írtam egyenlő feltételeket, hiszen ahány gyermek, annyiféle személyiség, vele született illetve későbbiekben kialakult készség és képesség, ezért valakinek több feltétel, segítség szükséges ahhoz, hogy valamit jól elsajátítson, vagy megértsen.

Ez a nemzetközi kezdeményezés megmutathatja és megismertetheti azokat a különböző országok befogadó oktatási gyakorlatait, amelyek elősegíthetik a speciális igényű tanulók beillesztését a rendszeres órákba, támogathatja társadalmi beilleszkedésüket. A projekt rendkívül bátorító, motiváló és előre mutató lehet minden gyermek és pedagógus számára.

Valamennyi partner úgy gondolja, hogy ez az együttműködési terv csökkenti a megbélyegzést a speciális szükségletű tanulókkal kapcsolatban.

A csatlakozó iskolák munkatársai, a résztvevő pedagógusok találkozásaik során tapasztalatokat cserélnek , és a befogadó oktatást alkalmazva új gyakorlatokat és módszereket tanulhatnak, másfajta megközelítéseket tapasztalhatnak, vehetnek át.

Nagyon fontos számunkra megnyitni tanulóink figyelmét Európára és az európai értékekre, magunknak pedig lehetőséget ad egy újfajta szemléletet kialakítására, esetleg az eddigiek megerősítésére.

Azt szeretnénk elérni, hogy a megvalósult projekt fejlessze a gyerekek és a tanárok kompetenciáit, tegye hatékonyabbá az inkluzív oktatást iskoláinkban, megosztva az ötleteket, módszertant és az ebből fakadó tapasztalatokat, eredményeket, valamint általa megismerhessük a projektben résztvevő országok kultúráját.

Ahhoz, hogy elfogadjuk, befogadjuk egy másik ország, más nemzet kultúráját, és abból tudjunk

építkezni, azt elsősorban személyes élményeken, megtapasztalásokon és átéléseken keresztül vagyunk képesek igazán megtenni, nem pedig az esetleg sztereotipizált hallottakból.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el